‘Geen vorstin in een glazen huisje’


PostNL Collect nr. 107, zomer 2021
tekst: Overeijnder Van den Dool communicatie, Rotterdam

Koningin Máxima hebben we in Nederland leren kennen als een spontane zelfstandige vrouw die midden in het leven staat. En dat is ook precies het beeld dat ontwerper Maud van Rossum oproept met het postzegelvel Koningin Máxima 50 jaar. “Geen vorstin in een glazen huisje, maar een echt mens met beide voeten in de maatschappij.”

Totaal verschillend

Weet u nog? Nog maar een jaar geleden vertelde de Amsterdamse ontwerper (1974) in Collect over het hoe en waarom van het postzegelvel De eerste atlassen, dat ze even eerder had ontworpen. Slechts luttele maanden later kreeg Maud van Rossum opnieuw een verzoek van PostNL: of ze het postzegelvel ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de koningin in 2021 wilde ontwerpen.

Weer een postzegelvel dus. Maar daar hield de overeenkomst mee op. Niet alleen verliep het proces formeler, ook de resultaten zijn totaal verschillend. “De eerste atlassen was min of meer een vrije opdracht, die ik zelf kon invullen. Voor Koningin Máxima 50 jaar lag vooraf veel meer vast. Ik moest rekening houden met de wensen PostNL, maar ook met die van de Rijksvoorlichtingsdient en het Kabinet van de Koning.”

Waardig postzegelvel

Mauds eerste idee was om 5 postzegels te ontwerpen die elk 10 jaar van het leven van de koningin zouden belichten. “Daarmee zou ik dan haar hele leven te pakken hebben.” Maar die ingeving moest ze al snel laten varen. De voorkeur ging uit naar een waardig postzegelvel met beelden van koningin Máxima’s rol als koningin en de maatschappelijke functies die ze vervult. De ontwerper had wel de vrijheid om zelf de beelden te selecteren. De foto’s van fotojournalist Robin Utrecht spraken het meeste aan. “Hij maakt geen afstandelijke telelensfoto’s, maar levendige beelden die je echt in contact brengen met onze koningin.”

Spannend vel met veel dynamiek

Tegen haar gewoonte in dook Maud van Rossum niet eerst in het onderwerp, maar in de vormgeving. “Ik wilde namelijk per se buiten het stramien blijven van een paar brave rechthoeken met foto’s… en o ja, ook nog een plekje voor de gegevens. Ik zocht een spannend beeld met veel dynamiek.” Resultaat: een levendig vel verdeeld in drie kloeke banen in rood, wit en blauw. De driekleur keert ook subtiel terug in de schuine scheidingen tussen de beelden. “Deze doen denken aan wimpels. Maar ook aan pijlen. Ze scheiden de tekst van de foto’s en brengen dynamiek in het beeld.”

Unieke zwartwitfoto uit boekenkast

Heel trots is Maud op de grote zwartwit-foto links: een privéfoto de koningin. “Mijn oog viel er toevallig op tijdens de coronatoespraak van de koning vorig jaar. De foto stond heel vaag op de achtergrond in de boekenkast. Ik ben heel blij dat ik hem mocht gebruiken voor mijn postzegelvel. Het is een unieke foto die onze koningin toont in een heel intieme, informele sfeer.”

Frisse en levendig

Bij elkaar roepen de 5 foto’s op het vel een fris en levendig beeld op van de koningin in diverse gedaanten en stemmingen: als vorstin, als echtgenote en als sterke vrouw met een eigen carrière, die midden in de maatschappij staat. Vrolijk, stemmig, geïnteresseerd, ingetogen en uitbundig. “Ik wilde een compleet beeld neerzetten en dat is absoluut gelukt. En vooral die mooie privéfoto geeft nét dat extra laagje dat haar ook als persoon recht doet.

“Of ik de koningin beter heb leren kennen door deze opdracht? Nee, niet echt. Je leert iemand niet kennen door naar foto’s te kijken. Ook voorheen zag ik haar altijd als een frisse wind door het koningshuis. Een sterke vrouw met een actief eigen leven en een eigen mening.”