Wereldberoemd museum viert 200-jarig bestaan: Mauritshuis zegt ’t met bloemen


PostNL Collect nr. 110, voorjaar 2022
tekst: Overeijnder Van den Dool communicatie, Rotterdam

Het Mauritshuis bestaat in 2022 op de kop af 200 jaar. Het vermaarde kunstmuseum bij het Haagse Binnenhof viert deze belangrijke mijlpaal met In volle bloei, een spectaculaire expositie van 17e eeuwse bloemstillevens. Ook verscheen er een uitbundig postzegelvel met postzegels van details uit de geëxposeerde schilderijen.

Meteen enthousiast
Iedereen bij het Mauritshuis die het postzegelvel al heeft gezien loopt wég met het ontwerp van Maud van Rossum uit Amsterdam. “Bij de eerste aanblik van de concept-ontwerpen waren we meteen zeer enthousiast”, aldus Boris de Munnick (1965), coördinator pers & publiciteit. En dat zegt veel, want in het museum is men dagelijks omringd met topkunst. Ook De Munnick is wel wat gewend als het om cultuur en historie gaat. Hij werkt(e) voor enkele van Nederlands belangrijkste musea en kunstveilinghuizen, waaronder het Rijksmuseum, Openluchtmuseum, Scheepvaartmuseum, Nederlands Fotomuseum en veilinghuis Christie’s.

De Munnick is van huis uit historicus, met een grote interesse in kunst. “Maar in dienst bij Christie’s vond ik destijds mijn ware roeping: vertéllen over geschiedenis en kunst. Voor mij niks leukers dan dat. In deze onderwerpen verdiep ik me graag en ik deel ze ook graag met anderen. Fictieboeken lees ik nooit. Non-fictie is minstens zo adembenemend en ook nog eens echt gebeurd!”

Tot de wereldtop
Dat hij dagelijks mag rondlopen in het voormalige 17e eeuwse stadspaleis van Johan Maurits (1604-1679), gouverneur van Nederlands-Brazilië, ervaart De Munnick als een voorrecht. “Het Mauritshuis heeft nog steeds de intieme sfeer van een woonhuis. Maar in dit relatief kleine gebouw hangt wel kunst van internationaal topniveau. Wat sfeer, uitstraling en niveau van collectie en wetenschappelijk onderzoek betreft behoort het Mauritshuis tot de wereldtop. En we hebben natuurlijk het Meisje met de parel van Vermeer. Het icoon van het museum.”

Persoonlijk heeft de communicatiespecialist iets speciaals met Portret van een oude man van Rembrandt uit 1667. “Mijn absolute favoriet. Hij is dan op het hoogtepunt van zijn kunnen. Ik kan er elke keer weer bewonderend naar kijken. Het Mauritshuis kocht dit meesterwerk in 1999 voor 32 miljoen gulden, zo’n 14,5 miljoen euro. Een enorm hoog bedrag, vonden velen toen. Maar het is nu vele malen meer waard.”

200 jaar bron van inspiratie
Sinds 1822 is het oude stadspaleis in gebruik als rijksmuseum. Het toont topwerken van meesters als Rembrandt, Vermeer, Hals, Van Ruisdael, Rubens en Steen. Het 200-jarig bestaan wordt uitbundig gevierd met (onder meer) een grootscheepse expositie van prachtige 17e eeuwse bloemstillevens. “Bloemen zijn feestelijk en inspirerend. Het bloementhema sluit dus ook heel goed aan op onze jubileumslogan: Mauritshuis 200 jaar bron van inspiratie.”

Opvallend veel vrouwen
In de expositie hangen ook schilderijen van vrouwen, zo’n 30 procent van de getoonde werken. Rachel Ruysch, Maria van Oosterwijck, Judith Leyster, Clara Peeters, Michaelina Wautier en Maria Sybilla Merian waren beroemde namen in hun tijd. Boris de Munnick: “Vooral met bloemstillevens waren enkele vrouwelijke schilders heel succesvol in de 17e eeuw. Sommigen hadden zelfs een eigen atelier. Dat was toen uitzonderlijk.”

‘Ja, dit is ’t!’
De oude schilderijen inspireren nog steeds, vindt De Munnick. “Dat zie je ook aan het prachtige postzegelvel van Maud van Rossum. Bij het ontwerp had zij volledig de vrije hand. Het enige wat we vroegen was: laat je inspireren door het thema en de collectie en doe er wat feestelijks mee. Maak iets spannends, iets nieuws. Het moet spetteren, kom maar op! En dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Toen we het resultaat zagen, had iedereen meteen zoiets van: Ja, dit is het! We wisten meteen dat ze op de goede weg zat.”

‘Fris, eigentijds postzegelvel’
Het postzegelvel toont 6 verschillende postzegels met details van bloemstillevens die ook in de expositie zijn te zien. De bloemen staan in een wit decor. De zwarte velrand verbindt de afzonderlijke kunstwerken en biedt een mooi contrast met de lichte postzegels. Zelf zegt Maud van Rossum daarover: “Zo is het een fris, eigentijds postzegelvel geworden. Er is iets nieuws ontstaan, mede doordat de bloemen de postzegels van alle kanten binnenkomen.”

Technische gegevens
Postzegelformaat 36 x 25 mm
Velformaat 108 x 150 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming gegomd
Druktechniek offset
Drukkleuren cyaan, magenta, geel en zwart
Oplage 95.000 vellen
Verschijningsvorm vel van 6 postzegels in 6 verschillende ontwerpen
Ontwerp Maud van Rossum, Amsterdam
Fotografie Mauritshuis, Den Haag
Lithografie Marc Gijzen, Voorburg
Drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé B.V., Haarlem